Sila ‘bookmark’ page ini bagi memudahkan urusan anda


Aku bangga dengan seorang muslim, jika menimpa kepadanya suatu musibah ia ikhlas dan bersabar. Jika mendapatkan kebaikan, ia memuji Allah dan bersyukur

Thursday, January 6, 2011

Kau mangkin kitar cinta sejati...


Nukilan: Prof Izi Hj Yahya
Di hening senja merah terasa
Khabar sinarmu menyakinkan reseptor
Aku lantas terlupa pada suatu bicara
Yang terukir pada spektum-spektum duka

Aku tertanya
Apakah ini fakta ataupun data
Dan fokusmu tetap berkala
Kiranya imejmu tetap maya
Julat masa menapak jua
Lokusku dan lokusmu berlainan irama

Aku dengan kesetekkanku
Dan kau dengan paksi-paksimu
Namun di suatu persilangan
wujudnya satu pertemuan

Di sudut yang tirus
bersemi tangen-tangen kerinduan
Mungkin di suatu perpenjuru muzik
Harapan terbias bersama molekul-molekul cinta
Atau edarannya cuma separuh hayat jua

Aku yakin keterampilanmu mengancam maksima
Aku yakin keanggunan senyummu
Bisa mengeluarkanku dari alam kamiran ke dunia pembezaanmu

Biar mentari berkecai mengguris luka
Biarkan sains dan teknologi canggih menagih masa dan usia
Biarkan lapisan ozon menipis seinci jua
Biarkan Tsunami mengganas dimana jua
Namun cinta ini akanku hibernasi disudut hati
Dan ------------- kau mangkin kitar cinta sejati

No comments: