Sila ‘bookmark’ page ini bagi memudahkan urusan anda


Aku bangga dengan seorang muslim, jika menimpa kepadanya suatu musibah ia ikhlas dan bersabar. Jika mendapatkan kebaikan, ia memuji Allah dan bersyukur

Wednesday, January 19, 2011

EDU 3107-Tutorial

A. Lakaran Pelan Lantai Bilik Bimbingan dan Kaunseling Sekolah

B. Jenis-jenis Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling yang disediakan di sekolah


1.    Perkhidmatan Inventori Individu dan Rekod Pelajar
a)  Mengendalikan fail bimbingan.
b)  Bertanggungjawab mengumpul dan merekodkan butiran yang berkaitan dengan penilaian dan pentafsiran minat pelajar.
c)  Mengawas perangkaan dan corak kehadiran pelajar yang dirujuk untuk tujuan kaunseling.
d)  Menyelaras, menjaga, dan mengemaskini rekod pelajar.
e)  Memberi maklumat objektif mengenai pencapaian, kemajuan dan prestasi pembelajaran pelajar bermasalah untuk tujuan pemulihan.
f)   Menjalankan dan memberi pentafsiran atau kaji selidik yang berkaitan dan berguna untuk membantu perkembangan diri pelajar.

2.    Perkhidmatan Pemberian Maklumat
a)    Mengumpul, menyedia, dan menyebar maklumat kerjaya, vokasional, latihan, dan latihan kepada pelajar.(melalui risalah-risalah, buku-buku kecil, poster, hari kerjaya, pameran kerjaya dan buletin sekolah).
b)    Menambah dan mengemaskinikan fail- fail maklumat kerjaya dan peluang latihan, pelajaran, sosial, dan peribadi.
c)    Memberi maklumat dan penerangan tentang pentingnya mengisi borang permohonan dengan tepat.
d)    Mengelola lawatan terancang kerjaya atau pelajaran ke kilang perusahaan atau tempat pekerjaan yang lain.
e)    Memberi maklumat mengenai kerjaya dan lain- lain pertolongan yang diperlukan oleh guru- guru dan anggota masyarakat.
f)     Menyebarkan maklumat mengenai pendidikan pencegahan dadah, AIDS, bahaya merokok, dan inhalen.

3.    Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Kelompok
a)  Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang boleh menggalakkan perkembangan konsep kendiri, vokasional, kognitif-afektif, psikososial, fizikal-seksual dan moral agama pelajar.
b)  Membincangkan mengenai sesuatu topik yang sesuai dengan sesuatu kelompok yang tertentu. Contohnya; masalah disiplin, masalah peribadi, masalah sosial dan lain-lain topik seperti yang dicadangkan oleh pelajar-pelajar dari semasa ke semasa.
c)  Membantu pelajar memilih mata pelajaran elektif untuk peperiksaan termasuklah Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM), Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional ( SPMV), dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia ( STPM).
d)  Menubuh dan melatih pasukan Pembimbing Rakan Sebaya dan meyelia aktiviti mereka.

4.    Perkhidmatan Kaunseling
a)    Kaunseling Individu dan kelompok
b)    Kaunseling keluarga
c)    Kaunseling tunjuk ajar

5.    Perkhidmatan Penempatan 
a)     Membantu pelajar memilih aktiviti ko-kurikulum berdasarkan kebolehan, minat kerjaya pilihan dan kemampuan.
b)    Penempatan pekerjaan:
a.    Menjadi penyelaras menempatkan pelajar mengikuti program pengalaman bekerja (jika program seumpama ini diadakan).
b.    Membantu Bahagian Pendidikan Vokasional dan Teknik dalam mengadakan sistem memperoleh data atau butiran yang perlu bagi laporan susulan mengenai pelajar lepasan sekolah vokasional dan teknik (khusus untuk sekolah menengah vokasional dan teknik).
c)    Membantu menempatkan pelajar sekolah menengah untuk memasuki institusi-institusi pekerjaan.

6.    Perkhidmatan Pendidikan Pencegahan Dadah
a)  Mengadakan bimbingan dan kaunseling individu atau kelompok atau kaunseling tunjuk ajar dalam menanam dan memupuk sikap dan memberi nilai membenci dadah dan inhalen.
b)  Memberi bantuan atau pertolongan kepada pelajar untuk mendapatkan bantuan pemulihan dan rawatan.
c)  Membuat penilaian dan memberi maklum balas atau laporan kepada kementerian atau jabatan Pendidikan Negeri tentang program pencegahan dadah diperingkat sekolah.

7.    Perkhidmatan Konsultasi dan Rujukan
a)    Membantu bekas pelajar sekolah berkenaan dalam hal berkait dengan soal peribadi,kerjaya, pelajaran dan sebagainya apabila diminta.
b)    Membantu pihak pentadbir dan staf sekolah dalam memahami dengan mendalam      mengenai program bimbingan di sekolah.
c)    Membantu ibu bapa atau penjaga pelajar dalam hal berkait dengan kebajikan pelajar.
d)    Berunding dan berbincang dengan staf sekolah tentang cara-cara untuk meningkatkan      prestasi perkhidmatan bimbingan di sekolah.
e)    Merancang bersama dengan guru-guru tentang cara yang paling berkesan sekali untuk      mengawasi kemajuan pelajar.
f)     Mengadakan prosedur-prosedur yang tertentu dalam merujuk kes-kes seperti penagihan      dadah kepada agensi-agensi atau pakar-pakar seperti doktor, pakar kanak-kanak, pakar      jiwa, pegawai kebajikan dan sebagainya.

8.    Perkhidmatan Konferen dengan Ibubapa
a)    Mengadakan hubungan dengan penjaga pelajar untuk bersama mengawal kemajuan        pelajar terutamanya dalam pelajaran.
b)    Menghubungi ibu bapa atau penjaga apabila kemajuan pelajar tidak memuaskan.
c)    Menjadi penyelaras program orientasi untuk pelajar dan ibu bapa pelajar baru.
d)    Bekerjasama dengan ibu bapa atau penjaga dalam mewujudkan disiplin di kalangan       pelajar.
e)    Mengadakan kaunseling keluarga jika didapati pasti bahawa masalah yang dihadapi oleh       pelajar berpunca daripada keluarga.

9.    Perkhidmatan Penyelarasan Resos
a)  Penyelaras bagi aktiviti-aktiviti berhubung dengan kebajikan pelajar di antara sekolah      dengan agensi lain.
b)  Menjadi punca rujukan dalam aktiviti-aktiviti ko-kurikulum.
c)  Penyelaras bagi penglibatan majikan, agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan      tempatan dalam program bimbingan di sekolah.
d)  Merancang dan menjadi penyelaras dalam usaha untuk memperkenalkan lagi aktiviti-aktiviti bimbingan kepada agensi-agensi dan komuniti setempat.

10. Perkhidmatan Penilaian
a)    Membuat penilaian aktiviti bimbingan di sekolah dengan tujuan untuk membaikinya  seperti Pembimbing Rakan Sebaya, Kem Jaya Diri, Skim Lencana Anti Dadah dan motivasi pelajar.
b)    Menilai modul atau model bimbingan sebelum dilaksanakan di peringkat sekolah

No comments: